Visie op leren en ontwikkelen kc De Bloemenhof:

Kindcentrum 1 geheel

We zien ons kindcentrum als één geheel, waar opvang en christelijk onderwijs werken vanuit één gemeenschappelijk pedagogische visie. Zo zorgen we voor een vloeiende overgang tussen verschillende leerfases, een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-13 jaar en bieden we kinderen een stabiele basis om zich optimaal te ontwikkelen.

In onze rijke speelleeromgeving kunnen kinderen van 0 tot 13 jaar zichzelf leren kennen; hun eigen ‘ik’, hun talent, hun grenzen, hun mogelijkheden voorbij die grenzen. Onder begeleiding van onze professionals en in samenwerking met thuis, want dat is de kracht van samen groeien.

Inclusie en passend onderwijs en cultuur

We bieden passend onderwijs en opvang dat aansluit bij de behoeften van ieder kind individueel en binnen de groep, ongeacht hun achtergrond of eventuele leer- en ontwikkelingsuitdagingen. We geloven dat elk kind recht heeft op gelijke kansen om te leren en zich te ontwikkelen, we omarmen inclusie.

We zien de rijkdom van culturele diversiteit. We erkennen dat de populatie van kinderen en ouders steeds diverser wordt en beschouwen dit als een kans om kinderen een breder wereldbeeld bij te brengen. We werken niet alleen aan de cognitieve ontwikkeling van onze kinderen, maar bereiden hen ook voor op het functioneren in een multiculturele samenleving.

Ouderbetrokkenheid

De betrokkenheid van ouders is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. We streven naar een open, transparante en constructieve samenwerking en communicatie tussen ouders en het kindcentrum. Ouderbetrokkenheid versterkt het gevoel van gemeenschap en maakt het mogelijk om samen te werken aan de best mogelijke ontwikkelingskansen voor elk kind.

Basis op orde

Kwalitatief hoogwaardige opvang en onderwijs zijn de fundamenten van ons kindcentrum. Wij zorgen ervoor dat de basis op orde is. We hebben daarbij hoge verwachtingen van de kinderen en ook van onszelf.

Technologie speelt een belangrijke rol in onze maatschappij en zo ook in het onderwijs. We gebruiken ICT als middel en we bereiden kinderen voor op een digitale toekomst waarin o.a. social media een steeds grotere invloed heeft.

We nodigen kinderen uit om betekenis te verlenen aan het leren, kritisch en nieuwsgierig te worden en te blijven, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken én te denken over het leren zelf: reflecteren, doorzetten en groeien.

We nodigen teamleden uit om ruimte te nemen voor kennisuitwisseling in o.a. collegiale consultatie

Eigenaarschap is een belangrijk onderdeel in dit proces.