Meerbegaafdheid

In het hedendaagse onderwijs is ‘omgaan met verschillen’ een centraal thema geworden en in verband hiermee is er in de laatste jaren een toenemende belangstelling voor (meer)begaafdheid.

Ieder kind leert en ontwikkelt zich op een andere manier. Meer- en hoogbegaafde kinderen hebben vaak behoefte aan een andere vorm van leren, gaan sneller door de leerstof en hebben verdieping/verrijking nodig.

Wij willen in ons onderwijs- en opvangaanbod aansluiten bij de behoeften en talenten van alle kinderen .

Dit wordt als volgt vormgegeven:

Binnen de groep

Binnen de groep wordt er gewerkt met het plusaanbod van de methode, smartgames en verbreding van verschillende onderwerpen.

Buiten de groep – groep 1/2

Op kindcentrum De Bloemenhof werken kinderen die hiervoor in aanmerking komen, iedere dinsdag 30 minuten buiten de reguliere groep onder begeleiding.  De begeleider werkt met smartgames en opdrachten vanuit de map Slimme Kleuters. Doel is om de kinderen uit te dagen, verder te laten kijken en het oefenen van de executieve vaardigheden.

Buiten de groep – groep 3/8

Op kindcentrum De Bloemenhof wordt er gewerkt met een zogenoemde flexgroep. De kinderen die in aanmerking komen, werken iedere dinsdag 45 minuten tot 1 ½ uur in deze groep. Onder begeleiding van onze talentbegeleider werken zij aan verdiepings- en verrijkingsopdrachten. Er wordt een beroep gedaan op het zoeken naar antwoorden op een open vraagstelling, het creatief denken, het werken op een hoger niveau en (soms) in een versneld tempo, het doorzetten. Er wordt gewerkt aan opdrachten waarbij het samenwerken belangrijk is en waarbij de executieve vaardigheden versterkt worden. Ook is er aandacht voor het leren leren. Vanuit de flexgroep krijgen de kinderen opdrachten mee voor in de klas, de zogenaamde schoolwerkopdrachten. De kinderen krijgen vooraf instructie en achteraf wordt de opdracht geëvalueerd. Hier zit een opbouw in van groep 3 naar groep 8.

Het schooljaar wordt voor de flexgroepen in 2 blokken verdeeld. Een blok van september t/m januari en een blok van februari t/m juni. Na elk blok vindt er een evaluatie plaats, waarbij de kinderen van de flexgroepen besproken worden door de leerkrachten, talentbegeleider en kwaliteitscoördinator. Bij het begin van het nieuwe blok is er dus de mogelijkheid tot in- of uitstromen. Er is hiervoor gekozen, omdat we zoveel mogelijk kinderen voor wie de flexgroep een meerwaarde biedt willen bedienen. Het kan dus heel goed zijn dat een kind alleen blok 1 of alleen blok 2 deelneemt aan de flexgroep. Wanneer een kind uitstroomt en niet deelneemt aan het volgende blok van flex, dan wordt er gekeken naar een passend aanbod binnen de groep. Binnen de reguliere groep wordt voortgeborduurd op de ervaring uit de flex en wordt extra uitdaging geboden. Dit gebeurt onder supervisie van de talentbegeleider.

Iedere week zet de leerkracht van de flexgroep een evaluatie in Parnassys. Dit gebeurt op groepsniveau. Aan het einde van het blok vindt er een individuele evaluatie plaats. De groepsleerkracht deelt de evaluatie/bevindingen met ouders. Het is altijd mogelijk om in gesprek te gaan met de leerkracht van de flexgroep/talentbegeleider wanneer ouders meer informatie wensen.

Tevens is er de mogelijkheid om binnen Chrono kinderen aan te melden voor de Manifesto groep wanneer de school handelingsverlegen blijkt te zijn. Het aanmelden gebeurt door school.